15 Kasım 2008 Cumartesi

İnançlar 2 'Obama Etkisi'

Dr. Andrew Weil'de çalışmalarında uyuşturucunun hemen hemen uyuşturucu kulananın beklentileriyle aynı etkiler gösterdiğini bulmuştur. O, bir doz amfitamin (güçlü uyarıcı) verilen kişinin kendini yatışmış ya da barbiturate (güçlü sakinleştirici) verilen kişinin kendisini uyarılmış hissedebileceğini keşfetti. Weil, 'İlaçların sihiri içeriğinde değil, ilaçları kullananların zihninde yatar' şeklinde bir sonuca ulaştı. Tüm bu örneklerde sabit olan şey sonuçların en çok inanç tarafından etkilenmesidir. İnançlar da beyin ve sinir sistemine gönderilen; tutarlı, benzeşimli mesajlardır. İnancın gücünü gösterdiği tüm süreçlerde anlaşılamaycak bir sihir falan yoktur.

Başarısızlığa inanırsanız; o mesajlar sizi başarısızlığa yönlendirecektir. Bir şeyi yapabileceğinizi ya da yapamayacağınızı söylediğinizde; her iki durumda da haklı olduğunuzu unutmayın. Her iki inanç da büyük güce sahiptir.

Potansiyelimizin ne kadarına ulaşabileceğimizi belirleyen de inancımızdır. Ben ayrıca müzisyen olduğum ve özel derslerde verdiğim için bunu çok iyi biliyorum. Bana Ney öğrenmeye gelen birisi ilk önce şu inançla gelir, 'Ney çok zordur, Ney'i üflemesi bile 3-4 ay alıyormuş, çok zor çok'
Benim burada ilk yapacağım şey onun inancını değiştirmek. Hemen şunu söylerim, 'Eğer bir ay içinde iki parça çalmazsan senden aldığım ücreti geri ödeyeceğim', gelen kişi şaşırır tabi. Ama benim bu kadar kendine güvenerek söylemem onun inancında ilk değişimi başlatır. Sonra ona en az 30 dakika Ney'in neden bu kadar basit olduğunu anlatırım ve inancını %90 oranında değiştiririm.

Ve bir ay içinde en az 3 parça çalacak hale gelir. Hemde haftada sadece 1 ders yaparız. Yoksa ben iki günde de Ney öğretirim. Tabi öğretirimden kasıt en azından çalmaya başlarsa kendisi gerisini bir şekilde getirir. Yoksa kimse Ney'i bırak bir ayda 10 yılda bitiremez. Bunun nedeni de enstrumanları öğrenmenin bir sonu yok. Ne kadar öğrensen daha fazlası var, ne kadar iyi çalsan daha iyisi var. Zaten bunun için bu kadar güzel.

Aynı şekilde ben piyano'da öğrettim, hatta Hint çalgısı harmonium bile öğrettim. Ritim öğrettim hatta çok az bilmeme rağmen gitar bile öğrettim. Çünkü biliyorum ki bir hocanın yapabileceği en iyi şey öğrencisinin inancını değiştirmek. Yetenek mi? Artık bunu tartışmıyorum bile, bana en yeteneksiz çocuğu getirin ona 1 ayda ne isterseniz öğretirim. İnaçlar çok güçlüdür, çok.

"Yapabilirler, çünkü yapabileceklerini düşünüyorlar." Virgil


Barack Obama Etkisi

Biliyorsunuz Barack Obama Amerika başkanı seçildi. Amerika tarihindeki ilk siyahi başkan olarak tarihe geçti. Bu çok önemli bir şey, neden mi?

Daha 1955 yıllarında siyahlar ikinci sınıf vatandaş olarak görülüyordu ve hatta otobüste beyazlara yer vermek zorundaydılar, bazı restoranlara alınmıyorlardı vs. vs. Yani elli küsür yıl önce ikinci sınıf olan siyahlardan biri bugün başkan oldu.

İşte bu tüm siyahların inancını kökten değiştirecek bir olay. Bakın ülkelerin spor bakanlıkları sporcularının başarılarını yükseltmek için 'Devşirme Sporcu' diye bir yöntem kullanırlar. Bir kaç ay önce Fedarasyon başkanı bunun önemini açıklıyordu, 'Devşirme sporcu olimpiyat başarıları için şart, bakın Naim Süleymanoğlu'nu devşirdik ve Türk sporcusu olarak büyük başarılar elde etti. Sonra birden 5-6 sporcumuz daha halterde altın madalya kazanmaya başladı. Oysa daha önce halterde hiç başarılarımız yoktu. Sporcular eğer kendi ülkelerinden biri başarırsa, bende başarabilirim diyor, onun için devşirme sporcu çok önemli' anlatabildim mi? İşte bu inancın gücünü gösteriyor.

İşte onun için Obama'nın seçilmesi siyahların inancını değiştirecek. Ben bir çok hayat hikayesi okudum. Bunlardan biri de Amerika'nın en ünlü beyzbolcularından birininkiydi. Kendisi siyahiydi ve hayat hikayesinde şöyle anlatıyordu. 'Liglerde çok iyi oynayan siyahi bir oyuncu vardı ve ben o zaman anladım ki bir siyahta çok iyi oynayabilir. Ve bu inancımı kökten değiştirdi. O zamana kadar bunun hep beyazlara özgü olduğunu düşünüyordum' Ben bunun gibi çok hikaye okudum, zamanı gelince anlatacağım.

Şunu da söyleyim ki göreceksiniz Amerika'da siyahlarda bir başarı patlaması olacak.

Peki şimdi inançları biraz daha derin inceleyelim. Bir inanç nasıl oluşur?
(evet bu yarının konusu)